Ste rodičom dieťaťa v predškolskom veku? Ponúkame Vám základné informácie o tom, čo by dieťa pred vstupom do školy malo vedieť a ako by sa malo správať, aby zvládlo nároky prvého ročníka bez väčších problémov:
SPRÁVANIE
SEBAOBSLUHA
Budúci prvák by sa mal vedieť samostatne obliecť a obuť, pozapínať gombíky, zaviazať šnúrky, samostatne sa najesť a obslúžiť na WC.
REČ
Dieťa pripravené na školu by malo mať dostatočnú slovnú zásobu, správne vyslovovať všetky hlásky, vyjadrovať sa plynulo aj v zložitejších vetách. Malo by poznať svoje celé meno, adresu, členov rodiny, dni v týždni, ročné obdobia, základné farby, geometrické tvary. Pomenovať bežné zvieratá, rastliny, časti tela. Malo by správne určiť hlásku na začiatku slova, rozdeliť/vytlieskať slovo na slabiky. Porozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu, vedieť zarecitovať básničku alebo zaspievať detskú pesničku.
JEMNÁ MOTORIKA
Dôležité je správne držanie písacích potrieb, schopnosť napodobiť tvary veľkého tlačeného písma, geometrické tvary, nakresliť kompletnú postavu človeka (s hlavou, krkom, rukami, nohami, a bruchom, časťami tváre). Mal by vedieť kresliť čiary, vlnovky, osmičky. Vyfarbiť obrázky, strihať, modelovať, navliekať korálky. Kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené.
HRUBÁ MOTORIKA
Dieťa by nemalo mať problém ani s hrubou motorikou. Vie skákať (aj na jednej nohe), behať, preliezať, chytať a hádzať loptu, skákať cez švihadlo a pod.
ORIENTÁCIA
Dieťa pripravené na vstup do školy sa dokáže primerane orientovať v priestore a čase. Dokáže napr. určovať, kde je vpravo/vľavo, hore/dole, vpredu/vzadu, pozná svoju pravú a ľavú ruku. Rozlišuje pojmy dnes, včera, zajtra, ráno, obed, večer, bude, bolo. Taktiež vie povedať, kde býva, dokáže porozprávať o svojej rodine.
MATEMATICKÉ ZRUČNOSTI
Šesťročné dieťa by malo vedieť napočítať do desať, poznať číslice od jedna do šesť, priradiť počet predmetov k číslu a naopak, rozlišovať čo je viac, menej, veľa, málo, väčší, menší. Rozoznáva základné farby a geometrické tvary.
CHCE SA UČIŤ
Má vaše dieťa v zásobe neustálu paľbu otázok typu „prečo“? Rado dostáva nové úlohy a rieši ich, a vydrží ich riešiť až do konca? Potom je na školu pripravené.
NIEKEDY JE PRE DIEŤA LEPŠIE UVAŽOVAŤ O POKRAČOVANÍ PLNENIA POVINNEJ ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY V MATERSKEJ ŠKOLE.
A to:
Pri pochybnostiach, či je dieťa dostatočne pripravené pre školskú dochádzku, je vhodné navštíviť poradenské centrum, kde psychológ dokáže presnejšie zistiť úroveň školskej pripravenosti dieťaťa a poradí, ako sa môže dieťa pripravovať na školu v tej oblasti, v ktorej má ešte problémy.