Zápis do 1. ročníka pre školský rok 2020/2021
Pokyny:
ČO BY MAL OVLÁDAŤ BUDÚCI PRVÁK:
Nástup do školy je v živote každého dieťaťa veľkou udalosťou. Tento deň predstavuje míľnik v jeho doterajšom vývine a zároveň začiatok novej životnej etapy. Ako však vieme zistiť, či je dieťa na nástup do školy už pripravené?
REČ
Dieťa pripravené na školu by malo mať dostatočnú slovnú zásobu, hovoriť čisto a zrozumiteľne. Malo by poznať svoje celé meno, adresu, členov rodiny, dni v týždni, ročné obdobia, základné farby, geometrické tvary, pomenovať bežné zvieratá, rastliny, časti tela. Porozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu. Malo by mať primerane rozvinutú sluchovú analýzu: vedieť povedať, aké písmeno je na začiatku slova, vytlieskať slová na slabiky.
SOCIÁLNA ZRELOSŤ
Dieťa zrelé do školy dokáže primerane nadviazať kontakt s inými deťmi alebo dospelými. Vie sa samé prezuť, obliecť, umyť, obslúžiť na toalete. Nerobí mu problém ostať určitý čas bez rodiča. Pri príchode vie pozdraviť, pri stolovaní sa nerozptyľuje hraním alebo rozprávaním, vie si po sebe upratať hračky a nemá problém hračku požičať. Vie sa sústrediť na jednu činnosť aspoň 15-20 minút a začatú prácu či hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha od činnosti, dokáže spolupracovať.
MOTORIKA
Budúci prvák by mal vedieť správne držať písacie potreby, napodobniť tvary písma, geometrické tvary, nakresliť kompletnú postavu človeka (s hlavou, krkom, rukami, nohami, a bruchom). Mal by vedieť kresliť čiary, vlnovky, osmičky, vyfarbovať obrázky, strihať, modelovať, navliekať korálky. Nemal by mať problém ani s hrubou motorikou – skákať (aj na jednej nohe), behať, preliezať, chytať a hádzať loptu, ...).
ORIENTÁCIA V ČASE A PRIESTORE
Dieťa pripravené na vstup do školy pozná svoju pravú a ľavú ruku, vie povedať, kde je hore, dole, vpravo, vľavo (v priestore, na obrázku, na vlastnom tele). Vie sa primerane orientovať v čase (ráno, cez deň, večer, bolo, bude). Vymenuje dni v týždni, ročné obdobia. Primerane sa orientuje v osobných údajoch (vek, bydlisko, rodina).
MATEMATICKÉ PREDSTAVY
Šesťročné dieťa by malo vedieť počítať do desať, poznať číslice do päť vedieť ich priradiť k príslušnému počtu predmetov. Vie rozlišovať čo je viac, menej, najmenej či najviac, porovnávať čo je väčšie, menšie, najväčšie či najmenšie. Pozná základné geometrické tvary (štvorec, obdĺžnik, kruh, trojuholník).
KEDY UVAŽOVAŤ O ODKLADE ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY ALEBO O NULTOM ROČNÍKU:
• ak je dieťa veľmi živé, hravé, nevydrží dlhšie pri jednej činnosti, dá sa ľahko odpútať vonkajšími podnetmi,
• nerado kreslí, nedrží správne ceruzku alebo ju striedavo drží v pravej a ľavej ruke, nie je motoricky dosť zručné,
• má ťažkosti s výslovnosťou, má málo rozvinutú reč, chudobnú slovnú zásobu,
• ak je bojazlivé, citovo labilné, odmieta kontakt s druhými a v cudzom prostredí reaguje plačom,
• trpí na opakované a časté choroby,
• nie je samostatné v sebaobsluhe